Cały czas czytamy
O naszych hitach książkowych pisałam Wam, w jednym z pierwszych wpisów na blogu: Biblioteczka Leona, czyli o tym co czytać nie tylko dzieciom z autyzmem. Trochę czasu minęło, niektóre z pozycji nadal są u nas na honorowym, miejscu, ale sporo też nam doszło. Dlatego dziś opowiem Wam co i dlaczego czytamy i jakich cech szukać w książkach, dla dzieci z problemami z mową czy koncentracją.
Miejsce, czas, czyli o pozytywnym wpływie planu dnia
Zwykle czytamy wieczorem przed spaniem, po kąpieli przed masażem wyciszającym, ale tak jak wcześniej Wam pisałam mamy też parę wyciszających miejsc, gdzie chłopaki spędzają czas z książką. Czytanie działa wyciszająco, dlatego szczególnie praktykujemy je wieczorem, jednak w ciągu dnia również bywają chwile, w których trzeba zatrzymać się na chwilę. Dlatego przyjemny fotel, duża pufa, poducha czy bujak i kocyk obciążeniowy są bardzo dobrym pomysłem.
Czasami piękne ilustracje i ciekawostki edukacyjne możemy spotkać i poczytać nawet w miejscach publicznych, jak np na trasie Leśnej ścieżki Edukacyjnej w Pomiechówku.
Nasze ciekawe propozycje
O pewnych książkach, albo o seriach się powtórzę, a raczej je poszerzę, ale w gruncie rzeczy postaram się skupić raczej na nowych pozycjach, które się u nas sprawdzają. To co dla mnie ważne, że staram się skupić na tym, żeby książki tematycznie przygotowywały do ważnych wydarzeń jak święta lub były powiązane z porą roku, lub czasem, jak np wakacje.
Oprócz, tego że staram się by książki były w kontekście, ważne by ilustracje, miały artystyczny charakter, by nie działo się na nich za dużo. Pozytywnie też wpływają elementy sensoryczne, książeczki z okienkami, czy z ruchomymi elementami.
Jestem w bajce
Książka z serii „Jestem w bajce”, to u nas absolutny hit.
Są to książki, której bohaterami są nasze dzieci. Świetny sposób na terapię, w końcu dziecko widzi siebie w ciekawych bajkowych sceneriach. Bardzo atrakcyjna formy nauki słuchania, przeglądania ilustracji i świetna okazja do nauki pokazywania palcem.
Jeśli chodzi o samo wykonanie, to zdjęcia są niezwykłe umiejętnie wklejone i dopasowane, ilustracje są niezwykłe i bajeczne.
Jest parę bajek do wyboru. Dla dwójki dzieci jest ich mniej, za to dla jednego dziecka tematyka jest na prawdę różnorodna.
Seria Pucio, już nie tylko książki
O Puciu pisałam Wam, już wcześniej, jednak od tamtej pory nasza kolekcja wzbogaciła się o nowe książki, ale i pomoce terapeutyczne, w postaci układanek i puzzli.
W książkach, z tej serii jest bardzo dużo odgłosów dźwiękonaśladowczych, które zachęcają dzieci do aktywnego czytania. Tekst jest prosty i zrozumiały dla najmłodszych. Pucio, bohater książek towarzyszy dzieciom w codziennych czynnościach jak gotowanie, spanie, zabawa, spacer, odwiedziny najbliższych.
Jeszcze więcej „Jano i Wito”
O świątecznej części: „Jano i Wito zapach świąt” pisałam Wam już przy okazji wpisu o przygotowaniach świątecznych: https://czujacinaczej.pl/2020/12/25/nasze-swieta-o-tym-czy-swieta-ze-spektrum-moga-byc-wesole/
Tak jak już Wam pisałam, każda część serii ma sensoryczny element. Książka „Zapach świąt” ma element zapachowy. To trochę, jak w gazetkach Avon pocierasz stronę i czujesz zapach. Także w środku Wakacji możecie poczuć się jak pod koniec grudnia.
Pierwsza część „Jano i Wito w trawie”, posiada element dotykowy, co bardzo go stymuluje i jest atrakcyjnym elementem książki. Pozostałe części, które posiadamy również mają elementy sensoryczne.
Sama autorka jest z wykształcenia Logopedą zatem doskonalone rozumie, jaka forma pisanego teksu najbardziej pomaga w rozwoju mowy. Tekst w książkach jest pisane bardzo rytmicznie, powtarzalnie, melodyjnie. Dzieci uczą się naśladować odgłosy przyrody, zwierząt, narzędzi, pojazdów i urządzeń.
„Chłopiec i pingwin”, o najpiękniejszych ilustracjach i ważnej treści
„Chłopiec i pingwin”, to bardzo prosta książka, opowiadająca o samotności i rozpoznawaniu uczuć. Ilustracje piękne, akwarelowe, choć bardzo oszczędne, pozwalają na skupieniu się na wartościowym przekazie. Bardzo ciekawa pozycja dla dzieci, które uczą się relacji.
Niezmiennie „Elmer”
„Elmer” czyli opowieść o słoniu w kratkę. Osobiście uwielbiam tę książkę, opowiada o inności, tolerancji, dopasowaniu do grupy czy wyjątkowości. Czytam ją Leonowi tak często, że niemal znam ją na pamięć i często gdy czytam ” Elmer był inny. Elmer był w kratkę. Był żółty i pomarańczowy, czerwony i różowy, fioletowy, niebieski i zielony, czarny i biały”, myślę sobie: Leon był inny. Leon był w kratkę. Był wesoły i smutny, skupiony i wrażliwy, niecierpliwy, entuzjastyczny i rozdrażniony, przyjacielski i osamotniony.
„Buba”, książka pomagająca w rozwoju mowy
„Buba i jego świat”, to bardzo prosta książka, która pomaga, przy wspomagania rozwoju mowy. Mamy w niej proste odgłosy z otaczającego świata, w ciekawej oprawie graficznej. Jednocześnie książka jest tak skonstruowana, że jest pomocna przy nauce pokazywania palcem.
„Jestem artystą”, dla małych artystów
„Jestem artystą”, to ulubiona pozycja Bruna, o chłopcu którego wszystko inspiruje, ma bardzo artystyczną duszę, jednak mama nie podziela jego pasji do malowania ścian. Ciekawa lekka historyjka o kreatywności i pomysłowości.
„Wszyscy ziewają” książka, która pomaga zasnąć
„Wszyscy ziewają”, to książka po której rzeczywiście zaczyna się ziewać. Bardzo wyciszająca, książka z okienkami, gdzie na każdej stronie ktoś ziewa. Idealna propozycja na wieczorne czytanie.
Seria „Niegrzeczne książeczki”
Seria „Niegrzeczne książeczki”, wydawnictwa Natuli, to rewelacyjne książki o tym, że nie zawsze trzeba się dzielić, że to jest okej czasem sobie popłakać. Rewelacyjne książki o emocjach dzieci, z przyzwoleniem na ich wyrażanie i dużym zrozumieniem.
Pomelody
Pomelody, to barwne książki, interesujące karty i oczywiście wciągająca muzyka, a to wszystko pięknie połączone. Dziecko przeglądając książkę, czy karty słucha zobrazowanej w nich muzyki. Te dźwięki i melodia idealnie działają na zmysły i wspaniale wyciszają, zapraszając do świata muzyki. Produkty idealnie sprawdzają się w rozwoju poznawczym, mowa, rytm, melodia, nauka literek, dźwięków, skojarzeń, a także w rozwój kreatywności.
Audiobajki Dysneya do czytania i słuchania
Audiobajki, to seria książeczek, z specjalnym głośnikiem i figurkami, dzięki którym mamy słuchowiska konkretnych bajek Dysneya. Jest to bardzo fajna alternatywa, gdy nie mamy czasu poczytać z dzieckiem, a nie chcemy włączać telewizora. Ku mojemu zdziwieniu, nawet Leon wysłuchuje parokrotnie bajki, których niezbyt lubi oglądać.
Zaczytane podsumowanie
Podsumowując, czytanie to także forma terapii. Czytanie może być formą aktywizującą i wyciszającą, działa na wiele funkcji, mianowicie uczy słuchania, wskazywania palcem, rozwija obserwację, naśladowanie i wyobraźnie. Oczywiście wprowadzenia wspólnego czytania, to proces i nie zawsze dzieci od razu chcą w tym uczestniczyć. Dlatego warto znać różne formy książek i dostosować je do potrzeb dziecka.
caytanie wszystkim dzieciom pozwala poznawać świat