Patrząc na to jak spory mamy zasób przetestowanych zabawek, układanek edukacyjnych sądzę, że będzie to wpis zapowiadający serię tekstów opowiadających o tym jak niektóre puzzle czy zabawki mogą usprawnić rozwój nie tylko dzieci z trudnościami.
Łowienie ryb
Bardzo użyteczna gra, dla jednej lub dwóch osób. Wędka i rybki działają na zasadzie przyciągania magnesów, zatem dzieci uczą się cierpliwości i precyzji. Pomoc terapeutyczna niezwykle poprawia koncentrację, skupienie, usprawnia motorykę małą oraz wspiera koordynację ręka-oko.
Puzzle sensoryczne
Czym się różnią puzzle sensoryczne od tradycyjnych? Tym, że posiadają jakiś element sensoryczny, fakturowy inaczej dotykowy. Dzieci z zaburzeniami sensorycznymi są szczególnie wrażliwe na elementy o innej strukturze. Czasem pozytywnie je to stymuluje a czasem odrzuca. Dzieci z nadwrażliwością dotykową, należy powoli swobodnie wprowadzać w sferę faktur i chropowatości, gdyż jest to dla nich niezwykle trudne i czasem dotknięcie kujące szczotki wychodzi w ogóle poza ich sferę bezpieczeństwa.
U Leona jest odwrotnie, u niego występuję pod wrażliwość. Dla niego przejście po kującej wycieraczce gołą stopą to dopiero rozgrzewka i najchętniej to usypiałby na gwoździach niczym doświadczony fakir. Dlatego elementy sensoryczne są dodatkową atrakcją, stymulacja podczas układania puzzli.
Mozaiki
Mozaiki ćwiczą precyzje, usprawniają i kształtują chwyt pensetowy, są dobrym ćwiczeniem na koordynacje ręka – oko. Ponadto pomagają w różnicowaniu kolorów. Można układać na nich obrazki z konkretnymi lub abstrakcyjnymi ilustracjami.
Są też drewniane mozaiki, gdzie dzieci, uczą się układać ze wzoru.
Przybijanka. Pojazdy
Kolejna pomoc edukacyjna ucząca precyzji, jednocześnie pomaga w radzeniu sobie z nadwrażliwością słuchowa. Układanka jest bardzo kreatywna, pozwala dzieciom tworzyć tradycyjne jak i wymyślone pojazdy z wieloma elementami. Jest też dobrym wstępem przed nauka majsterkowania i uczy dzieci podstawowych czynności przy tworzeniu lub naprawianiu rzeczy.
Pszczółki
Bardzo fajny i ciekawy sposób by sprawdzić czy dziecko różnicuje kolory. Dziecko ma za zadanie dopasować pszczółkę do odpowiedniego pojemniczka w tym samym kolorze. Dodatkowym utrudnieniem są szczypce, dzięki którym przenosimy owada łapiąc go szczypcami za skrzydełka. Ćwiczymy precyzję, właściwy chwyt i koordynację ręka – oko.
Puzzle Patyczki
Kolejną bardzo fajną formą puzzli są patyczki. Leon bardzo lubi powtarzalność i rytmiczność dlatego układanie w formie płotka jest dla niego bardzo stymulujące. Puzzle są dwustronne więc układając jeden obrazek możemy odkręcić puzzle na drugą stronę i mamy już gotowy drugi, a dzieci zwykle widzą w tym magię.
Nakładanki
Istnieje wiele form nakładanek. Nakładamy różne kształty na „patyk”, lub nakładamy kształty z różną ilością dziurek na odpowiadające im „ptyki”. Dzieci uczą się precyzji, koordynacji ręka- oko, różnicowania kształtów i dopasowywania.
Układanki te są niezwykłe w swej prostocie, każdy z nas bawił się takimi w dzieciństwie.
Układanki terapeutyczne
Mamy też jeden pakiet układanek, które mają na celu rozwijać mowę. Układane obrazki mają być pretekstem do mówienia. Proste kształty i kolory, nazywanie konkretnych przedmiotów, opowiadanie o tym co znajduje się na ułożonym obrazku. Puki co Leo bardzo fajnie układa a ja nazywam dla niego różne elementy, ale myślę z czasem będziemy szli dalej.
Jeśli chodzi o układanki to nasze hity, choć tak jak pisałam Wam na początku myślę, że to będzie pierwszy z serii tego typu, na pewno na temat puzzli będzie jakiś jeden wielki wpis. Co o tym myślicie? 🙂
2 komentarze do “Puzzle, układanki i pomoce terapeutyczne”